04 nov Redesign vs Rebranding
Case: Lily’s Fashion
In het voorjaar mailde Lindsey’s mij met de vraag of ik haar logo een redesign wilde geven. Lindsey runt een retailconcept met dameskledij in Izegem, Lily’s Fashion.
Waarom redesign?Â
We kiezen voor een redesign wanneer we het huidige logo een nieuwe vibe willen geven. Dat komt vaak omdat het initieel logo niet met de nodige aandacht is ontworpen. Meestal geheel onbewust omdat men er toen niet bij stilstond welke diensten het logo zou moeten vertegenwoordigen maar ook omdat de ontwerper de persoonlijke brand van de klant niet in gedachten had. Of omdat men de betekenis van de kleurenpsychologie niet kende of raadpleegde. In West-Vlaanderen zien we ook nog vaak logo’s die generaties terug zijn getekend door de grootvader zelf en waar de huidige generatie wegens succes en gewoonte liever niets aan veranderd. Toch kan je andere en zo’n authentieke logo’s met het nodige respect redesignen volgens de huidige situatie en parameters.
Lindsey volgt jaarlijks bijscholing omtrent leadership en retail. Een van de opmerkingen die ze kreeg, was dat haar logo niet de vrouwelijkheid uitstraalt die ze zelf wel uitdraagt. Lindsey draagt namelijk vaak een kleedje en net die kleedjes van haar typische Nederlandse merken is de stijl die ze naar buiten draagt. Elegante stukken, normale maten, prints en veel kleedjes :-).Â
Daarom kozen we samen om de kleuren te behouden maar een feminine touch toe te voegen. Een elegant silhouet met een kleedje in Lindsey’s favoriete turquoise wordt de mascotte van Lindsey’s winkel. Lindsey’s case is dus een redesign.
En wat is een rebranding dan?
Een rebranding is het opnieuw merken. Dat wil zeggen dat je de naam van een merk gaat veranderen. Om een herkenbaar voorbeeld te geven: Lotus Speculoos werd nog niet zo lang geleden Lotus Biscoff. Het huis Lotus bleef maar het product (het koekje) kreeg een nieuwe merknaam naast zijn vele broertjes en zusjes koekjes.
Lindsey is een op-en-top commercieel talent. Vroeger stond ze vaak voor groepen als Tupperware consulente. Recent mocht ze dat nog eens doen maar dan met haar kledij en dat heeft een vuurtje terug doen aanwakkeren. Vanaf maart start Lindsey, naast haar fysieke winkel, met een nieuw concept: Lily’s fashion on the road.
Naast de openingsuren van de winkel kan je Lindsey boeken op maandag en dinsdag voor thuisparty’s. Daar behoren ook bejaardentehuizen bij. Op die manier hoeven de ouderen geen stress te hebben om naar de winkel te komen en kunnen ze in hun vertrouwde omgeving samen met hun familie een onbezorgde gezellige namiddag hebben.Â
Lily’s Fashion: https://www.facebook.com/LilysFashionIzegem
Geen reactie's